דף הבית » כללי » כמה סוגי זהב יש: דברים שחשוב לדעת

כמה סוגי זהב יש: דברים שחשוב לדעת

סוגי מתכות זהב

כל מה שנוצץ הוא לא זהב, כפי שנאמר בפתגם הישן. ובדומה לכך, לא כל הזהב נוצר שווה. תכשיטי זהב מגיעים בצורות רבות ויכולים להשתנות מאוד בהתאם לעיצוב, הרכבם ותהליך הייצור שלהם.

זהב בדרך כלל מסוגג עם מתכות אחרות כדי להגביר את הקשיות שלו מכיוון שהזהב הטהור רך מכדי לעמוד בטיפול ממושך כאשר הוא משמש לייצור תכשיטים, כלי זהב או מטבעות. רוב תכשיטי הזהב מיוצרים על ידי סיגוג של זהב צהוב עם כסף, נחושת ואבץ כדי ליצור מגוון של גוונים צהובים, או זהב לבן עם ניקל, נחושת ואבץ כדי ליצור מגוון של גוונים לבנים. ככל שאחוז הכסף בסגסוגת עולה, הגוון הצהבהב של הזהב דוהה, והגוון הלבן של הסגסוגת מופיע בריכוזי כסף מעל 70%. מטבעות זהב וכלי זהב עשויים לרוב מסגסוגות זהב עם כסף או נחושת, ותכשיטים כוללים לרוב סגסוגות זהב עם פלטינה או פלדיום. בהקשר של סגסוגות זהב, המונח “קראט” מתייחס לסולם בן 24 חלקים המשמש לביטוי אחוז תכולת הזהב; סגסוגת זהב של 12 קראט מכילה 50 אחוז זהב, בעוד שזהב 24 קראט הוא יותר מ-99 אחוז טהור.

צבעים של תכשיטי זהב

זהב צהוב

בצורתו הטהורה ביותר, זהב נראה צהוב. כדי להפוך אותו לעמיד יותר, הוא משולב לעתים קרובות עם מתכות אחרות כמו נחושת ואבץ כאשר משתמשים בו לתכשיטים.

זהב לבן

כדי לייצר זהב לבן, זהב מסוגג עם מתכות אחרות כמו ניקל או פלדיום ואבץ כדי להסיר גוונים צהובים. לזהב לבן, אשר לרוב מצופה ברודיום במקום פלטינה, יש מראה לבן מבריק וכסוף. רודיום מבריק ולבן היא מתכת קשה במיוחד, אך היא עלולה להתבלות עם הזמן, מה שמחייב ציפוי מחדש של תכשיטים.

רוז גולד

זהב ורד, הנקרא גם זהב ורוד, מיוצר על ידי סיגוג של זהב טהור עם נחושת. הנחושת מוסיפה עמידות ומעניקה למתכת את הגוון הוורוד האופייני לה.

סוגי תכשיטי זהב

זיהוי טוהר ציפוי הזהב על תכשיט הוא פשוט כמו בדיקת חותמת איכות על המתכת. לא תדעו אם התכשיטים מצופים זהב, מצופים זהב מגולגל, גולדפילד וכו’ אלא אם תראו חותמת איכות המעידה על כך. כשאתה מחפש תכשיטי זהב, אתה עשוי להיתקל במספר אפשרויות שונות של ציפוי זהב. להלן הסבר מהיר על ייעודי ציפוי הזהב השונים.

שכבות של זהב

בהינתן היעדר הגדרה פדרלית ל”שכבת זהב”, תכשיט המסומן ככזה עשוי להיות בעל רק שכבה דקה מאוד של זהב.

הצהרת עובדה עלה זהב

עלה זהב הוא גיליון דק של זהב שנרפק ביד ואז נכרך (או החליק) סביב מתכת אחרת. שכבות או יריעות זהב דקות, בדרך כלל 22K או 24K, משמשות לקישוט יצירות אמנות ותכשיטים. זהה את תכשיטי עלי זהב לפי הגליות של נייר הכסף או פגמים אחרים.

זהב מצופה זהב – מצופה זהב

המונח “ציפוי זהב” או “מצופה זהב” מתייחס לשכבה דקה של זהב שהונחה על פני המתכת. ניתן להשתמש מפלדת אל חלד או פליז מצופה זהב כמתכת הבסיס. אלקטרו, או ציפוי זהב, הוא תהליך המעניק לתכשיט גימור מוזהב. אם משהו יסומן כ”ציפוי זהב” או “מצופה זהב”, שכבת הזהב צריכה להיות לפחות 7 מ”מ. עבה ובאיכות זהב 10 קראט לפחות. ציפוי הזהב כל כך דק שהוא יכול בסופו של דבר להתבלות. צריך להיות “GP”, “G.P.”, “GEP” או “G.E.P.” חותמת על המתכת כדי להראות שהיא באיכות צלחת. “10K GP” או “10K GEP” הן שתי דוגמאות.

ציפוי זהב בצורת גליל עם כיסוי זהב.

שכבת זהב, הידועה גם בשם ציפוי זהב מגולגל, היא תהליך ציפוי זהב עמיד יותר. זהב חייב להיות לפחות 10K באיכות, אבל לא צריך להוות יותר מעשרים מהמשקל הכולל. ניתן להשתמש בנחושת, פליז או נירוסטה כמתכת הבסיס. המתכות משולבות ומתמזגות בתהליך בטמפרטורה גבוהה ובלחץ גבוה. “GO”, “G.O.”, “RGP” או “R.G.P.” נדרשת חותמת המציינת את איכות הציפוי על כל תכשיט בעל כיסוי זהב או מצופה זהב מגולגל. “1/40 10K GO” או “1/40 10K RGP” הם שני ביטויים כאלה.

VERMEIL

המונח “ורמייל” (מבוטא “ver-may”) מתייחס לכסף שצופו בזהב. תכשיטי זהב ורמייל משתמשים בכסף סטרלינג כמתכת הבסיס שלהם, אך יש להם שכבת זהב עבה יותר מאשר בחלקים “מצופים זהב/מילוי”. מסיבה זו, מי שיש לו אלרגיה לזהב צריך לשקול ורמייל במקום תכשיטים אחרים מצופים זהב. אם תכשיט מסומן למשל “925”, כנראה שלא מדובר בזהב טהור אלא בוורמייל זהב. (חותמת 925,.925, או חותמת S925 המעודכנת יותר מאמתת כסף סטרלינג. אחוז זה מייצג את אחוז המתכות הסגסוגות בכסף המשמש (במקרה זה, 7.5% מתוך 92.5% בסך הכל).

 

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן